איך כותבים אתר ועל הדרך עושים סדר בארגון?


מכירים את התחושה המדהימה שמתעוררת אחרי שמסיימים לעשות סדר בארון? אחרי שמעיפים כמה שקים של בגדים שעבר זמנם, ממיינים את הנותרים מחדש, מסדרים ערימה של חולצות מסוג אחד ולידה ערימה של חולצות מסוג אחר, וסוף סוף יש אור בעיניים ואפשר לראות מה יש ובעיקר מה אין (ולהצדיק את הסלוגן הנפוץ - "אין לי מה ללבוש"). זאת יכולה להיות ההרגשה שלכם, אחרי תהליך עבודה נכון על אתר אינטרנט חדש. אז איך זה יכול לקרות?

קוראים את העסק לסדר אתר האינטרנט הוא למעשה השתקפות וירטואלית של העסק שלכם, כרטיס ביקור מורחב שאמור להציג בדיוק איך העסק נראה ומה הוא מציע. לכן, כדאי להתייחס לתהליך הכתיבה של אתר אינטרנט חדש לארגון או לעסק, או לרענון של אתר קיים כאל הזדמנות פז לעשות סדר בארגון עצמו.

אחת החוויות "מאחורי הקלעים" שקולגות בתחום עיצוב האתרים משתפים אותי בה, היא שלקוחות רבים מגיעים לרגע של בניית אתר חדש ואז מגלים שבעצם הם לא ממש יודעים איך העסק שלהם בנוי. נשמע משונה? האמת שאם תיקחו כמה דקות לחשוב על זה, יש סיכוי טוב שתגלו שגם בעסק שלכם לא ברור עד הסוף איך המחלקות מאורגנות, מי עומד בראש מחלקה מסוימת - המנהל הוותיק או זה שעושה בפועל את כל העבודה, ואיך קוראים בשם הנכון לכל השירותים שנכללים בסל השירותים של העסק. כל השאלות הפתוחות האלה מעכבות מאוד את תהליך העבודה על האתר וגורמות לו להימשך לעתים קרובות זמן רב ומיותר. מאידך, מתן מענה לשאלות אלה ואחרות, ישרת את העסק בהיבטים רבים נוספים וכמובן יבטיח אתר מאורגן, שנראה ונשמע טוב. אז איך מצליחים להשתמש בתהליך הכתיבה של אתר חדש כמקפצה לשדרוג העסק? כמו בהרבה מקרים, הסוד הוא בפניה לאנשי מקצוע.

כתיבה זאת עבודה

נכון שכולנו יודעים לכתוב ברמה כזאת או אחרת. אבל כתיבה שיווקית היא מומחיות בפני עצמה, וכתיבת אתרי אינטרנט היא תת מומחיות, שדורשת ניסיון. כאשר פונים לאיש מקצוע (בעל השם העברי קופירייטר) מקבלים תוצר ברמה אחרת לגמרי, והכי חשוב - הדברים קורים. מי שניסה לכתוב לעצמו אתר אינטרנט וודאי יודע שתמיד יש משהו חשוב ודחוף יותר לעשות, והאתר נדחק לתחתית הרשימה. כאשר עורך תוכן מיומן מקבל לידיו את כתיבת התכנים לאתר, יש לו יתרון אחד בולט. הוא לא מכיר את העסק שלכם. מדוע חוסר ההכרות היא יתרון? משום שכשלא מכירים, צריך להבין מהתחלה ולשאול הרבה שאלות. הדיאלוג הזה שיווצר ביניכם לבינו הוא הבסיס ליצירה של אתר טוב. אתר, שמי שייכנס אליו בלי להכיר את העסק, יוכל תוך מספר שניות להבין "מי נגד מי" ומה תכל'ס את מציעים לו. אז השתכנעתם להטיל את משימת כתיבת האתר על קופירייטר מקצועי. מעולה. עכשיו 5 טיפים קצרים לתהליך עבודה שיבטיח לכם אתר איכותי:

טיפ מס' 1: להשקיע בתכנון ככל שתשקיעו מחשבה רבה יותר בשלב התכנון של האתר, כך תתקצר העבודה על האתר וזמן העליה שלו לאוויר יגיע מהר יותר. אם מישהו מבטיח לכם תכנים לאתר תוך שלושה ימי עבודה, תבינו את הרמז. תכנון לא יהיה שם. תכנון לוקח את הזמן שלו, אבל מניסיון, זאת השקעה שמשתלמת. תכנון אמור לכלול הפקת לקחים מהאתר הקודם של העסק. מה לא היה מוצלח בו וחייבים לשנות, ומה לעומת זאת היה מצוין בו ותרצו לשמר גם באתר החדש? בשלב התכנון נכנס גם גיבוש קונספט לאתר. מעין "מטרייה" רעיונית שתחתיה ישבו כל התכנים של האתר והיא תשפיע כמובן גם על העיצוב.

טיפ מס' 2: פנים אל פנים אנחנו חיים אמנם בעולם אינסטנט, שבו כולם רוצים הכל כאן ועכשיו, ואם אפשר במינימום אינטראקציה, אבל יש דברים שהריחוק לא עושה להם טוב. כדי שהקופירייטר שכותב את התוכן לאתר שלכם יוכל להכיר באמת את העסק, הוא חייב להיפגש פנים אל פנים עם אנשי מפתח בארגון, ולא להסתפק בשיחת טלפון או בחילופי מיילים. שבו יחד לקפה, רק ככה הוא יוכל לספוג את "רוח העסק", להבין באמת מי אתם, מה השפה שנכונה לכם ומה אתם רוצים לשדר באתר.

טיפ מס' 3: לא לוותר על העץ

אחרי שעורך התוכן יעשה את התחקיר שלו, תהיה לו אפשרות לתכנן נכון את עץ המבנה של האתר ואת היררכיית הניווט בו - כלומר, איזה נושאים ראשיים יופיעו בתפריט, איזה נושאים יופיעו בעמודי משנה, מה יקבל זרקור בעמוד הבית, ואיך כל זה תומך בערוצים נוספים שאתם מתפעלים (עמוד פייסבוק עסקי, עמוד לינקדאין, בלוג, וכו'). את עץ המבנה של האתר, אתם כלקוח חייבים לאשר סופית לפני תחילת העבודה בפועל. כל שינוי שתרצו לאחר השלב הזה יהיה כרוך בעבודה מיותרת, וזה כמובן חבל.

טיפ מס' 4: לא לפחד להתחיל מא'

כאשר יש לכם תכנים מאתר אינטרנט קודם, מפתה מאוד להעביר אותם לכותב מתוך הנחה שכך יתקצר משמעותית תהליך העבודה. אבל לפעמים, דווקא הצורך להתחיל ולכתוב מאפס יביא לתוצר טוב יותר, שיתאים ל"כאן ולעכשיו" של העסק.

אל תפחדו להתחיל מ-א', ולראות את הדברים מנקודת מבט חדשה ורעננה. סביר להניח שמה שהיה נכון לפני ארבע שנים פחות מתאים היום.

טיפ מס' 5: פינג פונג פורה

טיוטה ראשונה של התכנים נכתבה. זה עדיין לא אומר שהיא מיטבית. עכשיו תורכם להגיב, לתת פידבק, לוודא שהדברים שנכתבו משקפים נכון את אופי העסק ואת הדרך בה אתם רוצים להישמע. שימו לב גם לדברים טכניים לכאורה, האם התוכן לא ארוך מדי או לחליפין קצר ודל מדי? האם המינון בין הטקסט לתמונות נכון ומתאים? האם יש כותרות משנה ששוברות את הטקסט ועושת חשק לקרוא? לכל אלה השפעה מכרעת על מידת האטרקטיביות השיווקית של האתר. קופירייטר מיומן מחכה לפינג-פונג אתכם ולחילופי גרסאות שישדרגו את הטקסט וידייקו אותו. זאת לא ביקורת, אלא תהליך עבודה נכון בכתיבה שיווקית.

בואו נסתכל על כתיבת אתר אינטרנט חדש כעל הזדמנות אמיתית לתת מענה לדברים שכבר מזמן חיפשו תשובה או סתם ריחפו באוויר. הצורך לכתוב את הדברים מכריח אותנו להקדיש מחשבה, לתכנן ולעשות סדר. מומלץ ולא רק בפסח :-)


פוסטים אחרונים
ארכיון

© Copy&Co 2019