top of page

חמש טקטיקות למלחמה בתסמונת הדף הלבן

מי לא מכיר את זה, אתה חייב לכתוב משהו - מצגת לישיבת הנהלה, פוסט לעמוד הפייסבוק העסקי שלא עודכן כבר שבועות, מכתב ערעור על דו"ח חניה, טקסט לאתר. לא משנה מה צריך לכתוב, תמיד יש את הרגע הראשון הזה, שבו אתה בוהה בדף הלבן, והוא בוהה בך בחזרה, בוהק בלובנו. הרבה פעמים מתייאשים, טורקים את המחשב ודוחים את הכתיבה לזמן מוצלח יותר. אבל... אפשר גם אחרת. הנה חמש טקטיקות להתמודדות עם תסמונת הדף הלבן שמתאימות לכותבים מקצועיים, כותבים חובבים, ולכאלה שנאלצים מדי פעם לכתוב.

חמש טקטיקות למלחמה בתסמונת הדף הלבן

טקטיקה מס' 1 - תבנית לפני תוכן מה שכל כך מפחיד בדף לבן הוא.... שהוא לבן. כדי להתגבר על החרדה הקלה שמעוררת הריקנות הזו, מומלץ להתחיל מהתבנית ואליה לצקת את התכנים. לדוגמא, אם המסמך עליו עובדים הוא מצגת, אין צורך להתחיל דווקא מהתכנים של השקופית הראשונה ולכתוב אותם במלואם, אלא ליצור קודם כל את מבנה המצגת: שקופית פותחת עם כותרת, שקופית מבוא, שקופיות חוצצות לנושאי המשנה, שקופית סיכום וכד'. לכל אחת מהשקופיות יוצרים כותרת מתאימה, גם אם היא זמנית, ואז המצגת לא ריקה יותר. עכשיו אפשר לעבור שקופית, שקופית ולמלא אותן בתכנים, לאו דווקא לפי סדר כרונולוגי, אלא לפי מה שקל יותר. ככלל, תמיד כותבים את מה שקל וזורם ואת האגוזים הקשים משאירים לסוף. יצירת תבנית מסייעת לנו לעשות סדר במחשבות, ליצור קונספט לתוכו יהיה קל יותר לצקת את התכנים ולהגדיר את גבולות הגזרה.

טקטיקה מס' 2 - שיטת הנקודות קל יותר להתחיל בקטן, בלי להיכנס לניסוחים ולפתח את הדברים לטקסט של ממש. לכן, במקרים רבים נכון להילחם בדף הלבן באמצעות שיטת הנקודות - פשוט לזרוק על הדף רצף של נקודות מרכזיות שתרצו שהטקסט שלכם יכלול. בשלב הבא, עוברים נקודה נקודה ומפתחים אותה. המנגנון העומד מאחורי טקטיקה זו דומה לזה שעומד מאחורי הקודמת. קודם כל יוצרים את התבנית, מבטלים את אלמנט הדף הלבן ורק לאחר מכן משלימים את התוכן.

טקטיקה מס' 3 - 5 דברים על... לפעמים פשוט צריך להחליט מראש ולאתגר את עצמך. זה מה שעושים בטקטיקת ה"חמישה דברים על" וכד'. מחליטים מראש כמה אמירות תרצה לומר בנושא מסוים, ולא נחים עד שהרשימה מסתיימת. גם זו, ניחשתם נכון, טקטיקה שמאחוריה עומד אותו מנגנון של יצירת תבנית ומילוייה. צורת כתיבה כזו אגב, מומלצת מאוד כשמדובר בבלוגים או בפוסטים כשרמת תשומת הלב של הקוראים מוגבלת מראש, וצריך ל"האכיל אותם בכפית" ולעשות את זה קצר וקולע. זאת בדיוק הטקטיקה בה השתמשתי לצורך כתיבת המאמר הזה :-)

טקטיקה מס' 4 - השראה לפעמים כל מה שהוצע עד עכשיו לא עוזר. במקרים כאלה כדאי להפעיל את התותחים הכבדים כדי להילחם ב"בלק אווט", ולפנות למקורות השראה זמינים או במילים אחרות לד"ר גוגל. כמעט אין נושא בעולם שמישהו לא כתב עליו משהו. לא בושה לבדוק מה כתבו אחרים בנושא, לא חלילה כדי להעתיק אלא כדי לקבל השראה, מאיזה זווית אפשר לתקוף את הנושא, לפעמים קצת לקרוא זה כל מה שצריך בשביל לכתוב.

טקטיקה מס' 5 - Timing is Everything וידוי קטן, קשה לי לחשוב על טקטיקה חמישית. אבל, כמו שכתבתי, התחייבתי לעצמי על חמישה דברים בהתחלה ועכשיו אין לי ברירה אלא. אז הטקטיקה החמישית תהיה פשוט טיימינג נכון. אין מה לעשות,

לפעמים כמה שמנסים ומתעקשים הכתיבה לא זורמת. אמנם אפשר לעזור למוזה, אבל עד גבול מסוים. צריך לדעת מתי לוותר, ולחזור לדף הלבן ברגע אחר, מתאים יותר.

כל הטקטיקות שתוארו כאן הן תולדה של אינספור התמודדויות עם דפים (או יותר נכון מסכים) לבנים. נסו ותראו שזה עובד, ובכל מקרה יש דבר אחד שתמיד עובד - להפסיק להיאבק ולפנות למישהו מקצועי בתחום הכתיבה השיווקית שיכתוב עבורך.


פוסטים אחרונים
ארכיון
bottom of page